Sebanyak 65 item atau buku ditemukan

Psikologi pendidikan dengan pendekatan baru

Kecerdasan sebagai kemampuan intelektual umum (intelligence as a general
intelektual capacity). Definisi kecerdasan dari Binet (1916) dan Varnon (1935)
termasuk dalam jenis kecerdasan tersebut di atas. Kecerdasan sebagai
kemampuan umum intelektual yakni kemampuan berfikir dan memutuskan
secara tepat; memahami, menentukan dan mempertahankan arah berpikir,
menyesuaikan fikiran dengan tujuan tertentu, dan auto kritik. Dengan konsep
tersebut, Binet menyusun ...

Psikologi pendidikan

Psikologi Pendidikan Dalam Perspektif Baru

  • ISBN 13 : 9789792549034
  • Judul : Psikologi Pendidikan Dalam Perspektif Baru
  • Pengarang : Purwa Atmaja Prawira,  
  • Kategori : Education
  • Penerbit : Ar Ruzz Media
  • Klasifikasi : 370.150
  • Call Number : 370.150 PUR p
  • Bahasa : Indonesia
  • Penaklikan : 446 hlm ,; 21 cm
  • Tahun : 2014
  • Halaman : 446
  • Halaman : 446
  • Ketersediaan :
    2015-00480-4720-9
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2015-00480-4720-8
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2015-00480-4720-7
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2015-00480-4720-6
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2015-00480-4720-5
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2015-00480-4720-4
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2015-00480-4720-3
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2015-00480-4720-2
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2015-00480-4720-10
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2015-00480-4720-1
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi

Psikologi Pendidikan

Pedoman Untuk Guru dan Ibubapa

Pendidikan merupakan suatu tugas yang mencabar. Baik sebagai guru di sekolah mahupun ibubapa di rumah, tugas mendidik dilihat sebagai suatu tanggungjawab. Justeru adakalanya menyebabkan kita terlepas pandang dengan melihat tugas mendidik hanyalah berlaku di sekolah sahaja. Oleh itu aktiviti meningkatkan pengetahuan, kefahaman dan kemahiran mendidik dianggap hanya perlu dilakukan oleh guru di sekolah. Buku ini menjelaskan mengapa setiap individu sebenarnya merupakan pendidik. Samada sebagai guru di sekolah, ibubapa di rumah, mahupun ahli masyarakat, kita semua perlu sentiasa berusaha menambah pengetahuan, meningkatkan kefahaman dan kemahiran dalam mendidik. Tanpa usaha meningkatkan kefahaman dan kemahiran maka proses mendidik anak-anak didik kita lebih menjurus kepada ‘trial and error’ dan merugikan. Dalam buku ini perbincangan tentang teori, kaedah, strategi dan pendekatan psikologi dalam mendidik telah dilakukan dengan membandingkannya dengan pengalaman-pengalaman seharian. Penulis telah dengan sengaja membandingkan pengalaman-pengalaman seharian yang beliau lalui baik sebagai guru di sekolah atau pensyarah di pusat pengajian tinggi mahupun sebagai bapa di rumah supaya kefahaman dan penguasaan kemahiran mendidik dapat difahami dengan lebih mudah. Menjadi harapan penulis supaya buku ini dijadikan sebagai rujukan tambahan berkenaan dengan proses memahami dan meningkatkan kemahiran mendidik dalam kalangan kita semua. Amiin.

UMUM. 1.1. Pengenalan. Setiap kali keputusan peperiksaan awam
persekolahan seperti Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian
Menengah Rendah (PMR), Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) ataupun Sijil Tinggi
Persekolahan Malaysia (STPM) diumumkan ramai ibubapa menerima pujiandan
ucapan tahniah. Tidak lupa juga pada masa yang sama ada pelajaryang hanya
mendapat keputusan yang sederhana ataupun kurang cemerlang. Kesemuanya
melalui pengalaman ...

Psikologi Pendidikan (Rev-2)

Perubahan yang disebabkan oleh perkembangan (seperti tumbuh menjadi lebih
tinggi) adalah bukan contoh dari belajar, demikian pula sifat-sifat individu yang
ada sejak lahir (seperti refleks dan respons lapar atau sakit). Manusia telah ...

Psikologi Pendidikan

  • ISBN 13 : 9786022417569
  • Judul : Psikologi Pendidikan
  • Pengarang : I Nyoman Surna,  
  • Penerbit : Erlangga
  • Klasifikasi : 150.370
  • Call Number : 150.370 I N p
  • Bahasa : Indonesia
  • Tahun : 2014
  • Halaman : 0
  • Ketersediaan :
    2017-34654-0018
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2017-34654-0017
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2017-34654-0016
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2017-34654-0015
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2017-34654-0014
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2017-34654-0013
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2017-34654-0012
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2017-34654-0011
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2016-33321-0010
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2016-33321-0009
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2016-33321-0008
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2016-33321-0007
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2016-33321-0006
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2016-33321-0005
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2016-33321-0004
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2016-33321-0003
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2016-33321-0002
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2016-33321-0001
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi

Psikologi Pendidikan

  • ISBN 13 : 9789790100022
  • Judul : Psikologi Pendidikan
  • Pengarang : Djaali,  
  • Kategori : Education
  • Penerbit : Bumi Aksara
  • Klasifikasi : 370.15
  • Call Number : 370.15 DJA p
  • Bahasa : Indonesia
  • Penaklikan : x + 138 hlm ,; 21 cm
  • Tahun : 2014
  • Halaman : 138
  • Halaman : 138
  • Ketersediaan :
    2016-33317-0010
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2016-33317-0009
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2016-33317-0008
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2016-33317-0007
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2016-33317-0006
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2016-33317-0005
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2016-33317-0004
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2016-33317-0003
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2016-33317-0002
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2016-33317-0001
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi

Psikologi Pendidikan

  • ISBN 13 : 9786022622529
  • Judul : Psikologi Pendidikan
  • Pengarang : Dwi Prasetia Danarjati,  
  • Penerbit : Graha Ilmu
  • Klasifikasi : 150
  • Call Number : 150 DWI p
  • Bahasa : Indonesia
  • Tahun : 2014
  • Halaman : 110
  • Halaman : 110
  • Ketersediaan :
    2017-33960-0018
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2017-33960-0017
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2017-33960-0016
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2017-33960-0015
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2017-33960-0014
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2017-33960-0013
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2017-33960-0012
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2017-33960-0011
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2015-00220-2290-9
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2015-00220-2290-8
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2015-00220-2290-7
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2015-00220-2290-6
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2015-00220-2290-5
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2015-00220-2290-4
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2015-00220-2290-3
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2015-00220-2290-2
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2015-00220-2290-10
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
    2015-00220-2290-1
    Tersedia di Pustaka Kubang Putih - UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi