Sebanyak 2916 item atau buku ditemukan

Pengenalan kepada Mekatronik dan Sistem Pengukuran

Langkah pertama adalah membuat penilaian berangka terhadap isyarat pada
ketika masa yang diskret. Proses ini disebut pensampelan, dan hasilnya ialah
isyarat terdigital yang terdiri daripada nilai diskret yang sepadan dengan setiap ...

Peradilan agama di Indonesia dalam rentang sejarah dan pasang surut

History of Islamic courts in Indonesia.

History of Islamic courts in Indonesia.

PSIKOLOGI PENGURUSAN SEKOLAH

Buku ini mendasari konsep psikologi pengurusan pendidikan. Pendekatan serta aplikasi psikologi dalam pengurusan dan kepimpinan sekolah di Malaysia menjadi topik utama buku ini. Kefahaman tentang wujudnya kepelbagaian karakter kepimpinan dan tingkah laku guru serta murid di sekolah merupakan faktor utama yang mampu menjadi pendorong kepada pembentukan budaya dan persekitaran sekolah yang berkesan. Buku ini menggarap panduan dan pendekatan psikologi pengurusan sekolah yang efektif, kaedah pengurusan sumber, struktur organisasi dan pengagihan tugas, serta pengurusan diri guru-guru. Hasil penyelidikan berkaitan pengalaman pengetua dan guru besar, tentang kaedah dan pendekatan psikologi pengurusan yang diaplikasikan diharap dapat menjadi panduan kepada pemimpin dan bakal pemimpin sekolah. Perkara ini penting bagi mendepani kepelbagaian karenah dan masalah. Penyelesaian masalah melalui gaya pengurusan psikologi mampu menghasilkan natijah yang positif tanpa menjejaskan prestasi guru dan pelajar sekolah. Apa yang diharapkan, buku ini dapat membantu dan menjadi panduan praktis kepada pemimpin sekolah, guru-guru, pelajar dan ibu bapa yang berminat mendalami ilmu pengurusan psikologi ke arah memartabatkan pendidikan dan pengurusan sekolah di Malaysia.

Buku ini menggarap panduan dan pendekatan psikologi pengurusan sekolah yang efektif, kaedah pengurusan sumber, struktur organisasi dan pengagihan tugas, serta pengurusan diri guru-guru.

Pengajaran dan pembelajaran Bahasa Malaysia di sekolah-sekolah rendah

Di sini kanak-kanak Melayu mem- pelajari bahasa Arab serba sedikit dengan
membaca dan mengaji Al-Quran. Sebagai satu bentuk ... Mereka ini diajar
mengeja, menulis, 'R. Roof William, NasionalismaMelayu' 1975, haL 163. '
Ibrahim ...

Model-model pembelajaran mutakhir

perpaduan Indonesia-Malaysia

Learning model of good quality schools in Malaysia and Indonesia.

KATA PENGANTAR KETUA PENGARAH PENDIDIKAN LABUAN-MALAYSIA
Masa sekarang ini, pembelajaran inovatif yang akan mampu membawa
perubahan belajar bagi siswa, telah men- jadi barang wajib bagi guru.
Pembelajaran konvensional telah usang dan dipandang sesuatu yang tidak
menarik lagi. Siswa sudah sangat tidak nyaman dengan model pembela- jaran
konvensional tersebut. Sebaliknya, siswa akan senang dengan pembelajaran
yang sesuai dengan tuntutan ...

Penilaian pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu

Evaluation of effectiveness of study and teaching Malay language in primary and secondary schools in Malaysia.

Contohnya, bagi kaum Cina, secara umum, bahasa pertama mereka boleh terdiri
daripada salah satu dialek bahasa Cina, ... Bagi orang Melayu pula, secara
umumnya, bahasa kedua mereka adalah bahasa Inggeris ataupun bahasa Arab.

Pancadimensi Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa: Trend dan Amalan (Penerbit USM)

Buku ini menyinkap lima dimensi pengajaran dan pembelajaran Bahasa. Cakupannya meliputi aspek pedagogi, strategi, pendekatan serta teknologi terkini dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa. Antara aspek yang dibicarakan, termasuklah soal pembinaan, pengembangan serta pemerkasaan pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu, pembelajaran Bahasa asing sebagai nilai tambah terhadap diri para pelajar, penerapan teori dan kaedah dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa, aplikasi teknologi dan media dalam pendidikan Bahasa, literasi sebagai upaya untuk meningkatkan pencapaian para pelajar dari segi sosial dan intelektual, dan aspek penterjemahan dalam konteks pembelajaran bahasa kedua atau bahasa asing serta penilaian hasil terjemahan. Ternyata bahawa dimensi perbincangan buku ini adalah selaras dengan perkembangan semasa dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa pada semua peringkat pendidikan. Buku ini sesuai digunakan oleh para pelajar university, penyelidik dan perancang kurikulum, guru, pentadbir sekolah dan para pelatih institusi latihan guru.

Buku ini menyinkap lima dimensi pengajaran dan pembelajaran Bahasa. Cakupannya meliputi aspek pedagogi, strategi, pendekatan serta teknologi terkini dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa.