Sebanyak 634 item atau buku ditemukan

Anderson County: A Year in the Life Volume I: January - June

What happens when you look at the history of a location one day at a time? That is what historian and author Brian Scott wanted to learn so he took a look at his own hometown for the answer. Anderson County: A Year in the Life chronicles the events of a rural county in South Carolina. From the treaty that established its borders, to the dedication of courthouses and the execution of criminals, Anderson has seen it all. Murders, suicides, and arsonists. Fairs, parades, and galas. Here are over one hundred stories, one for each day from January 1 to June 30 that tell the story of Anderson County: A Year in the Life.

April 2, 1902 – Deputy Chief James A. Dillingham Named Anderson's Chief of
Police Just two days after the death of Anderson's police chief, John W.
Dillingham, the city council announced that his successor had been selected. On
April 2 ...

Emergence of Bangladesh and role of Awami League

Hence, four close confidants of Sheikh Mujib, namely Sheikh Fazlul Huq Moni,
Serajul Alam Khan, Tofael Ahmed and Abdur Razzak, formed an organization
called the Mujib Bahini. This Bahini was formed to provide the political infra-
structure ...

Sejarah Islam di Mandar

Distorsi sejarah Islam

Habibienomics

telaah ekonomi pembangunan Indonesia

Thoughts of B.J. Habibie, Minister of Research and Technology, Republic of Indonesia, relating to economic development in Indonesia.

Thoughts of B.J. Habibie, Minister of Research and Technology, Republic of Indonesia, relating to economic development in Indonesia.

Kaum intelektual dalam catatan kaki kekuasaan

Dinamika kaum intelektual dan intelektualisme menjadi sebuah kajian yang sangat menarik bagi saya, sehingga muncul keinginan untuk membongkar: Kaum intelektual sebenarnya siapa dan menyuarakan kepentingan siapa? Robert Brym mengatakan kaum intelektual dapat dikelompokkan: Pertama, memandang kaum intelektual semata-mata sebagai juru bicara bagi kepentingan satu kelas utama saja; Kedua, memandang kaum intelektual sebagai terpisah dari struktur kelas; Ketiga, menganggap kaum intelektual sebagai kelas tersendiri. Dalam buku ini dijelaskan bahwa intelektualisme selalu memiliki relasi dengan kekuasaan dan kapitalisme. Kapitalisme telah membuat kehidupan manusia berubah, dan bagaimana posisi kaum intelektual mengambil posisi dan dalam bersikap: apakah melawan kekuasaan untuk kemudian berpihak kepada kaum yang kalah, atau mungkin kaum intelektual tidak lebih dari sebuah catatan kaki dari narasi besar kekuasaan dan kekuatan kapitalisme? dan apakah kaum intelektual adalah manusia merdeka yang memerdekakan atau mungkin mereka justru berkontribusi dalam penindasan ! Saya menulis buku ini ketika sedang studi doktoral di UIN Maliki Malang pada periode tahun 2014 sampai 2017. Dalam proses perkuliahan untuk memeroleh gelar doktor tersebut, saya merasakan banyak kejanggalan dalam dunia akademik dan intelektualisme yang bersamaan dengan itu terjadi berbagai peristiwa di Indonesia yang di dalamnya banyak terlibat kaum intelektual. Guna mencari jawaban dari kegelisahan tersebut akhirnya saya putuskan untuk menulisnya.

Kaum intelegensia mempertanyakan kebenaran yang berlaku pada suatu saat,
dalam hubungannya dengan kebenaran yang lebih tinggi dan lebih luas.
Intelektualisme selalu berada dalam skeptisme, selalu bertanya, selalu
menggugat, ...

Pemikiran Pandang Ke Singapura di Jepun Semasa Era Lee Kuan Yew

‘Belajar dari Jepun’ merupakan kata-kata hikmat yang diluahkan oleh Lee Kuan Yew untuk mempercepatkan lagi proses perindustrian antara Singapura dan Jepun. Cogan ini memberikan pengertian yang besar dalam usaha mengukuhkan lagi ekonomi Singapura khususnya, dan ekonomi ASEAN amnya, dalam membantu rantau ini mencapai satu peringkat self-sufficient yang diharapkan. Dengan menjadikan Jepun sebagai contoh ekonomi, Singapura akan dapat menimba kemahiran dan kepakaran Jepun dalam bidang ekonomi, sains dan teknologi untuk dijadikan sebagai peransang kemajuan rantau ini. Jepun mempunyai ciri-ciri budaya yang lebih dekat dan sesuai untuk diteladani oleh negara-negara ASEAN kerana unsur-unsur ketimurannya. Langkah Singapura untuk mencontohi Jepun dibuat berdasarkan kemampuan negara tersebut membangunkan ekonominya dari keruntuhan selepas Perang Dunia Kedua, menjadi sebuah negara perusahaan yang disegani (Berita Harian, 15 September 1983). Ciri-ciri kepimpinan yang membolehkan Jepun muncul sebagai juara ekonomi dunia dan perhatian penuh kepada keperluan-keperluan pembangunan dan perkembangan ekonomi tanpa mengenepikan unsur-unsur ketimuran, menimbulkan inspirasi kepada Singapura. Untuk menyelami kejayaan yang dicapai oleh Jepun, strategi ekonomi negara itu perlu difahami terlebih dahulu (ibid). Satu petanda mudah yang boleh digunakan untuk menunjukkan kepentingan hubungan Singapura dan Jepun adalah lawatan yang telah dilakukan oleh Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew ke Jepun. Antara tahun 1969 hingga 1979, beliau telah melawat Jepun sebanyak sembilan kali dan tujuannya tentu bukan untuk melancong, namun seperti kata beliau sendiri, "Setiap kali saya melawat Jepun, kemajuan ekonomi dan sosialnya mengingatkan saya akan apa yang boleh dicapai jika terdapat sebuah negara yang mempunyai rakyat yang rajin bekerja dan berkebolehan, terpelajar dan teratur...” (Berita Harian, 18 November 1979).

‘Belajar dari Jepun’ merupakan kata-kata hikmat yang diluahkan oleh Lee Kuan Yew untuk mempercepatkan lagi proses perindustrian antara Singapura dan Jepun.

Pemikiran Pandang Ke Jepun di Singapura Semasa Era Lee Kuan Yew

‘Belajar dari Jepun’ merupakan kata-kata hikmat yang diluahkan oleh Lee Kuan Yew untuk mempercepatkan lagi proses perindustrian antara Singapura dan Jepun. Cogan ini memberikan pengertian yang besar dalam usaha mengukuhkan lagi ekonomi Singapura khususnya, dan ekonomi ASEAN amnya, dalam membantu rantau ini mencapai satu peringkat self-sufficient yang diharapkan. Dengan menjadikan Jepun sebagai contoh ekonomi, Singapura akan dapat menimba kemahiran dan kepakaran Jepun dalam bidang ekonomi, sains dan teknologi untuk dijadikan sebagai peransang kemajuan rantau ini. Jepun mempunyai ciri-ciri budaya yang lebih dekat dan sesuai untuk diteladani oleh negara-negara ASEAN kerana unsur-unsur ketimurannya. Langkah Singapura untuk mencontohi Jepun dibuat berdasarkan kemampuan negara tersebut membangunkan ekonominya dari keruntuhan selepas Perang Dunia Kedua, menjadi sebuah negara perusahaan yang disegani (Berita Harian, 15 September 1983). Ciri-ciri kepimpinan yang membolehkan Jepun muncul sebagai juara ekonomi dunia dan perhatian penuh kepada keperluan-keperluan pembangunan dan perkembangan ekonomi tanpa mengenepikan unsur-unsur ketimuran, menimbulkan inspirasi kepada Singapura. Untuk menyelami kejayaan yang dicapai oleh Jepun, strategi ekonomi negara itu perlu difahami terlebih dahulu (ibid). Satu petanda mudah yang boleh digunakan untuk menunjukkan kepentingan hubungan Singapura dan Jepun adalah lawatan yang telah dilakukan oleh Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew ke Jepun. Antara tahun 1969 hingga 1979, beliau telah melawat Jepun sebanyak sembilan kali dan tujuannya tentu bukan untuk melancong, namun seperti kata beliau sendiri, "Setiap kali saya melawat Jepun, kemajuan ekonomi dan sosialnya mengingatkan saya akan apa yang boleh dicapai jika terdapat sebuah negara yang mempunyai rakyat yang rajin bekerja dan berkebolehan, terpelajar dan teratur...” (Berita Harian, 18 November 1979).

‘Belajar dari Jepun’ merupakan kata-kata hikmat yang diluahkan oleh Lee Kuan Yew untuk mempercepatkan lagi proses perindustrian antara Singapura dan Jepun.

Slavery & Resistance In Africa

In Joseph Conrad s tales, representations of women and of "feminine" generic forms like the romance are often present in fugitive ways. Conrad s use of allegorical feminine imagery, fleet or deferred introductions of female characters, and hybrid generic structures that combine features of "masculine" tales of adventure and intrigue and "feminine" dramas of love or domesticity are among the subjects of this literary study. Many of Conrad s critics have argued that Conrad s fictions are aesthetically flawed by the inclusion of women and love plots; thus Thomas Moser has questioned why Conrad did not "cut them out altogether." Yet a thematics of gender suffuses Conrad s narrative strategies. Even in tales that contain no significant female characters or obvious love plots, Conrad introduces elusive feminine presences, in relationships between men, as well as in men s relationships to their ship, the sea, a shore breeze, or even in the gendered embrace of death. This book investigates an identifiably feminine "point of view" which is present in fugitive ways throughout Conrad s canon. Conrad s narrative strategies are articulated through a language of sexual difference that provides the vocabulary and grammar for tales examining European class, racial, and gender paradigms to provide acute and, at times, equivocal investigations of femininity and difference."

See Huh Juk, Kim Dae-un et al., 'The 14th year of King Hyonjong's reign (the fifth
binary term of the sexagenary cycle)' [in Chinese], The annals of King Hyonjong (
Hyonjong Sillok). Feng Shui means 'the way of wind and water', the natural forces
of the universe (termed 'geomancy' by Europeans). These forces affect everything
in our world. The ancient Chinese believed in and lived their lives by these
natural forces. The Hawaiians and the Native Americans practise their own forms
of ...